Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

onsdag 11 september 2013

Fiberrikt och grovt gjutjärnsbröd

Här kommer receptet på ett bröd jag vid första tillfället bakade som baguetter. Men eftersom att degen var för grov för att få önskad baguetter-konsistens valde jag att testa att göra den i en gjutjärnsgryta istället, och lyckat blev det! Ingredienserna består av ett hop-plock av vad som fanns hemmavid. Jag var lite orolig att hitta balansen mellan vätskan och de torra ingredienserna eftersom att jag aldrig improviserat ihop grovt bröd förut, men det visade sig bli en bra balans. Som ett plus i kanten är brödet proppat med fibrer! Mamma beskrev smaken som mjukt hårdbröd, och det håller jag med om!


Ingredienser:
5 dl grahamsmjöl
5 dl mörkt lantbrödsmjöl + extra till utbakning
1 dl vetekli
½ dl fibrex
1 dl rågkross
½ dl linfrön + extra att strö i botten på grytan

½ dl pumpakärnor
½ dl solroskärnor
½-1 msk salt
1 pkt jäst
8 dl vatten

Gör så här:

  • Koka upp 3 dl vatten.
  • Blanda fibrex, rågkross, linfrön, pumpakärnor och solroskärnor i en bunke.
  • Häll över det kokande vattnet, rör om och låt svalna tills det blir ljummet.

  • Värm 4 dl vatten till 37 grader.
  • Smula ner jästen i en annan bunke. Rör ut den med lite av det varma vattnet.
  • Häll i salt, fibrex-blandningen och sedan resten av vattnet.


  •  Blanda grahamsmjöl, lantbrödsmjöl och vetekli och häll ned i vätskeblandningen under omrörning.
    Mjöla händerna och knåda den lösa degen. Låt den sedan jäsa under bakduk i 1-2 timmar.

  • Efter jäsning: Strö linfrön i botten på en gjutjärnsgryta och häll sedan i degen.

  • Grädda med lock i ugn, 40 minuter i 250 grader. Ta sedan bort locket och grädda ytterligare 10 minuter.
  • Använd en platt träslev eller liknande att avlägsna brödet från grytan och servera sedan direkt eller låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar